Fortsätt till huvudinnehåll

Free Zone Göteborg















Free Zone Göteborg heter ett projekt av den danska konstnärsduon Bosch & Fjord som i sommar visas på Göteborgs konsthall. Projektet synliggör på ett lekfullt sätt de osynliga normer som präglar vårt samhälle. Genom skyltar, som inspirerar till olika handlingar i det offentliga rummet såsom spela musik, skrika, dansa, sova, hoppa, kyssas, diskutera med mera, skapas små frizoner i stadsrummet.

Free Zone Göteborg sätter fokus på gränserna mellan det privata och offentliga rummer och synliggör hur vi använder oss av staden och vad den är till för. Vad skapar livsgälädje och vad är viktigt för oss? (Från broschyren Free Zone Göteborg)

Jag blev mycket upprymd av projektet och hoppas att dess idéer sprider sig ut över världen så vi får både ett roligare och mänskligare samhälle.

Kommentarer

Uppmaningen att se och omdefiniera staden med hjälp av skyltar som uppmanar till olika former av handling som Bosch & Fjord vill och att ta staden i besittning och "att bryta mot de osynliga normer och regler som styr hur vi uppför oss i stadsrummet och använda oss av det på nya och innovativa sätt" är enligt mitt sätt att se det bara intressant i sin antites:


Nyckelfunktionen hos projektet blir med de uttalade uppmaningarna en skugga av den merkantilistiska ordningen; det är det "nya" och den nästan i entreprenörmässig anda "innovativa" funktionen som är det primära i deras uppmaning; inte människornas emotionella och/eller sociala behov.

Redan programtexten förråder den hierarkiska ordningen: skyltarna UPPMANAR till alternativa handlingar som andra godtyckligt har valt.

Hur trevligt det än är att kyssa någon man älskar, blir uppmaningen att göra det (kanske med vem som helst som står i närheten av samma skylt) långt mer kränkande än skyltar som "Olaga fiske förbjudet", "Beträd inte gräsmattan" eller "Förbjudet för katter och hundar".

Ifrågasättandet av regler i det offentliga rummet stannar i konstduons verk vid maktkampen om regelverket -- vilka regler som gäller vid vissa platser. Människorna som omfattas om den striden blir mer förtryckta än någonsin tidigare, till och med på ett metaideologiskt plan.

Därför skulle jag hellre vilja framhäva denna blogs upphovsmans (Martin) verk med tomma skyltar, utplacerade i staden. En tom skylt signalerar att det finns en maktgest som föregår skylten men makten att kontrollera människorna försvinner i och med att de är just tomma -- det finns ingen order som man kan ta till sig. Tvärt om ger en sådan Martin Olsson-skylt en tydligare möjlighet till reflektion än vad till och med Dan Wolgers provokativa vägskyltar gör: En abstrakt skylt utgör ett bättre ett fält för att ta reda på hur vi själva upplever och vill se det offentliga rummet och dessutom kanske vad vi skulle vilja använda det rummet till.
Tack Fredrik att du tar dig tid och reflekterar över vad jag skriver!

Att uppmana till aktivitet är kanske inte det bästa ordvalet. Jag tolkade det som att uppmuntra, inspirera människor, att helt frivilligt våga leva ut sina inre önskningar. Om man känner sig ensam kan man söka upp en plats dit andra går för att samtala. Vill man spela gatumusik så finns det en sådan plats anvisad. Känner man sig trött så finns det en plats dit man kan bege sig för att sova om man har långt hem. Och vill man kyssa sin käresta utomhus så finns det en sådan plats där detta är helt ok osv.

Och tack för att du kom ihåg mina tomma skyltar.

Populära inlägg i den här bloggen

Att vara stark är inte att aldrig falla

1986 skrev Marie Fredriksson Anthony dikten  Att vara stark.  Hon hade råkat ut för en svår olycka och Fredrik Belfrage i Go´morron   gjorde ett inslag om "vägen tillbaka". Hon fick vid två tillfällen läsa dikten i TV och den blev mycket populär. Hon fångar i dikten något djupt allmänsmänkligt, tycker jag. Dikten stärker oss och gör oss mer hoppfulla, även   när livet upplevs som allra svårast. ATT VARA STARK  Att vara stark är inte att aldrig falla att alltid veta att alltid kunna Att vara stark är inte att alltid orka skratta att hoppa högst eller vilja mest Att vara stark är inte att lyfta tyngst att komma längst eller att alltid lyckas Att vara stark är att se livet som det är Att acceptera dess kraft och ta del av den Att falla till botten slå sig hårt och alltid komma igen Att vara stark är att våga hoppas när ens tro är som svagast Att vara stark är att se ett ljus i mörkret och alltid kämpa för att nå

Det händer något

Jag tycker den här dikten är mycket vacker och trösterik. Den handlar om drömmen att uppgå i naturen, ja i hela världsalltet, när man lämnar detta livet. Längtan efter evigt liv uttrycks också i dikten. När en människa dör lever hon vidare i trädens sus och gräsets viskningar. Det händer något Det händer något med naturen när en människa dör Träden som sett oss födas stillnar och förtätas i sin grönska De minns oss i sina årsringar Gräset som böjt sig under våra fötter reser sig segervisst i sin tystnad När en människa dör flyttar hon in i träden och gräset. Därför susar det alltid av liv när vinden går genom träden och får gräset att viska. Peter Curman

Två berättelser

I boken  The More Beautiful World Our Hearts Know Is Possible menar Charles Eistenstein att det idag existerar två diametralt olika berättelser om världen, två parallella och icke kompatibla världsbilder som håller på att avlösa varandra. Som Ursala K Le Guin skriver: Det var en gammal berättelse som inte längre var sann… Du vet att sanningen kan träda ut ur berättelser. Vad som var sant blir meningslöst, även en lögn, eftersom sanningen har gått till en annan berättelse. Källans vatten stiger upp på en annan plats.    Den ena, berättelsen om separation,  Story of Separation , är på väg att dö medan den andra, berättelsen om samhörighet,  Story of Interbeing , är på väg att födas, skriver  Eistenstein. Det rör sig om en transformation, en värderingsförskjutning, ett slags paradigmskifte och nu befinner vi oss mitt emellan dessa berättelser, i ett slags vakuum.   Denna omvandling har både en intern och en extern aspekt. Den förra handlar om upplevelsen att vara vid liv,  hälsoaspekten ,