Fortsätt till huvudinnehåll

Utopia

För mig är livet en öppen historia där allt kan hända. Jag vill inte låsa fast mig vid bara en tolkning av människan och världen. Mina föreställningar revideras allt eftersom jag lägger min livsmosaik. Gamla bitar förvinner och nya tillkommer, men en föränderlig bild är hela tiden skönjbar. Utan den skulle jag bara famla runt utan någon färdriktning.

Om världen hade varit förklarat, om det ej fanns några frågor, skulle livet förlora mycket av sin spänning och oförutsägbarhet, tycker jag. Det är just detta som poeten Wislawa Szyborska utrycker så fint i dikten Utopia:


En ö där allting bara klarnar

Här kan man stå på bevisens grund.

Den enda väg som finns är den framkomliga vägen.

Buskarna bara dignar över alla svaren.

Här växer Rikiga Förmodans träd
med sina sedan gammalt utredda grenar.

Det storstilat raka Förståelsens träd
vid källan som heter Å På Så Vis.

Ju längre in i snåren, ju bredare öppnar sig
Självklarhetens dal.

Finns det något tvivel, så skingras den av vinden.

Ekot tar till orda utan anrop,
förklarar så gärna världarnas hemligheter.

Till höger en grotta, där ligger själva meningen.

Till vänster Djupaste Övertygelsens sjö.
Sanningen lättar från botten och flyter upp i dagen.

Dalen behärskas av Bergfasta Förvissningen.
På spetsen sitter Springande Punkten.

Ön är trots sin tjusning öde,
och på strnden syns små märken av fötter, samtliga vända i riktning mot havet.

Som om man bara begett sig härifrån
och utan återvändo sänkt sig i djupet.

I ett liv som man inte förstår.

Kommentarer

S o F sa…
Oj, oj - detta var vackert skrivet!

Tack!
Malin sa…
Eller som hon också skrivit; "Jag kunde varit mig själv men utan häpnaden"

Det är vackert tycker jag. Så minns jag hennes ord, kan vara något förvanskat av mitt minne, men innebörden finns där.

Varmaste!
Tack för kommentarer!
S o F: Visst är hon en stor språkkonstnär.
Malin: Om allt varit förklarat hade det inte funnits något att häpna inför.
Monica sa…
Oj... Det gillar jag! Den tål nog att läsas mååååååånga gånger.
Szymborska är lite underskattad, tycker jag. Visserligen fick hon nobelpriset men "folk" tycker ofta att hon är konstig eller flummig eller att hon röker för mycket. Jag gillar hennes dikter för att de är så ljusa. Det är tyvärr och konstigt nog ovanligt med ljusa dikter som håller hög litterär klass.

En annan superpoet som delvis skriver ljusa dikter är Akiane Kramarik. Vissa av hennes dikter innehåller mycket av världens smärta men även de skiner som av ett gudomligt ljus.
Fredrik: Det ljusa, livsextasen, är av någon anledning underrepresenterad i kulturen och litteraturen. Det ljusa är ju också en integrerad del av livet. Det ljusa kan också ha ett djup vill jag tro. Det finns ibland en fixering vid självömkan och mänskliga svagheter. Naturligtvis ska man inte blunda för detta, men det råder ett slags obalans Det finns ju trots allt många positiva krafter i världen och inom oss.

Populära inlägg i den här bloggen

Att vara stark är inte att aldrig falla

1986 skrev Marie Fredriksson Anthony dikten  Att vara stark.  Hon hade råkat ut för en svår olycka och Fredrik Belfrage i Go´morron   gjorde ett inslag om "vägen tillbaka". Hon fick vid två tillfällen läsa dikten i TV och den blev mycket populär. Hon fångar i dikten något djupt allmänsmänkligt, tycker jag. Dikten stärker oss och gör oss mer hoppfulla, även   när livet upplevs som allra svårast. ATT VARA STARK  Att vara stark är inte att aldrig falla att alltid veta att alltid kunna Att vara stark är inte att alltid orka skratta att hoppa högst eller vilja mest Att vara stark är inte att lyfta tyngst att komma längst eller att alltid lyckas Att vara stark är att se livet som det är Att acceptera dess kraft och ta del av den Att falla till botten slå sig hårt och alltid komma igen Att vara stark är att våga hoppas när ens tro är som svagast Att vara stark är att se ett ljus i mörkret och alltid kämpa för att nå

Två berättelser

I boken  The More Beautiful World Our Hearts Know Is Possible menar Charles Eistenstein att det idag existerar två diametralt olika berättelser om världen, två parallella och icke kompatibla världsbilder som håller på att avlösa varandra. Som Ursala K Le Guin skriver: Det var en gammal berättelse som inte längre var sann… Du vet att sanningen kan träda ut ur berättelser. Vad som var sant blir meningslöst, även en lögn, eftersom sanningen har gått till en annan berättelse. Källans vatten stiger upp på en annan plats.    Den ena, berättelsen om separation,  Story of Separation , är på väg att dö medan den andra, berättelsen om samhörighet,  Story of Interbeing , är på väg att födas, skriver  Eistenstein. Det rör sig om en transformation, en värderingsförskjutning, ett slags paradigmskifte och nu befinner vi oss mitt emellan dessa berättelser, i ett slags vakuum.   Denna omvandling har både en intern och en extern aspekt. Den förra handlar om upplevelsen att vara vid liv,  hälsoaspekten ,

Det händer något

Jag tycker den här dikten är mycket vacker och trösterik. Den handlar om drömmen att uppgå i naturen, ja i hela världsalltet, när man lämnar detta livet. Längtan efter evigt liv uttrycks också i dikten. När en människa dör lever hon vidare i trädens sus och gräsets viskningar. Det händer något Det händer något med naturen när en människa dör Träden som sett oss födas stillnar och förtätas i sin grönska De minns oss i sina årsringar Gräset som böjt sig under våra fötter reser sig segervisst i sin tystnad När en människa dör flyttar hon in i träden och gräset. Därför susar det alltid av liv när vinden går genom träden och får gräset att viska. Peter Curman