Fortsätt till huvudinnehåll

Modern filosofi versus ekofilosofi

I boken Ekofilosofi - att forma en ny livstaktik av Henryk Skolimowski skriver han bland annat om skillnaden mellan modern filosofi och ekofilosofi. Han sammanfattar sitt resonemang i följande förenklade motsatspar. Jag tror att det kan vara en bra utgångspunkt för vidare diskussioner:

DEN MODERNA FILOSOFIN EKOFILOSOFIN
fragmentarisk(analytisk) vittomfattande

eftersträvar information eftersträvar visdom

blundar för miljön och ekologin miljömässigt och ekologiskt medveten

sammanhängande med det materiella framstegets ekonomisammanhängande med livskvalitetens ekonomi

politisk indifferent politisk medveten

socialt oengagerad socialt engagerad

tiger om individuellt ansvar talar klarspråk om individuellt ansvar

intolerant gentemot transfysiska fenomen tolerant gentemot transfysiska fenomen

bortser från hälsan uppmärksam på hälsan

språkorienterad livsorienterad

"objektiv"(indifferent) engagerad

andligt sett död andligt levande

Kommentarer

Monica sa…
Jag kan i alla fall skriva under på den gröna delen eftersom jag med händer, fötter, själ och hjärta är insyltad i ekofilosofins värld numera. Och har man en gång hamnat där lär det vara svårt att återvända till det gamla...
Ekognista sa…
Vad roligt att få en sådan tydlig bild av vad ekofilosofin verkligen innebär.
Anonym sa…
Monica:
Finns det ytteligare motsatspar eller annorlunda uppfattnngar bland andra ekofilosofer?
Ekognista:
Tack, är det något mosatspar du vill att jag förklara mer ingående så gör jag gärna det.
Monica sa…
En liten konstpaus bara - ju mer man studerar ekofilosofi desto mindre "vet" man vad det är. Det är så jättestort och innefattar ett stort tänkande. Jag skulle rekommendera den som är intresserad att läsa Sigmund Kvalöy, Mangfold og tid, som är en av ekofilosofins grundare. Ska grunna på frågan lite, det finns definitivt fler motsatspar.
Anonym sa…
Ursäkta en fråga - vad är modern filosofi? Allt efter Kant? Allt under 1900-talet? Eller kanske allt från Grekerna och framåt?
Jag skulle nog tro att man kan iordna ekosofin under rubriken modern filosofi.
Alltför grova generaliseringar är definitivt ofilosofiskt, eko- eller inte.

R
Anonym:
Jag håller helt med. Det är grova generaliseringar och listan är förenklad som jag skrev i inledningen. Skolimowski gör den här sammanfattning efter att ha behandlat punkt för punkt och definierat vad han menar med modern filosofi. Materialismen och positivismen hör bland annat dit, men jag återkommer gärna med ett fylligare svar om du vill.

Visst är ekosofin modern, men den har i mångt och mycket uppstått i opposition till den etablerade filosofin.

Skolimowskis bok Ekofilosofi skrevs 1981 så det har hänt en del i den traditionella filosofin sedan dess. Jag kan inte säga att jag håller med om allt i boken, men jag tycker att den är ett intressant debattinlägg.
Anonym sa…
intressanta perspektiv...

Populära inlägg i den här bloggen

Att vara stark är inte att aldrig falla

1986 skrev Marie Fredriksson Anthony dikten  Att vara stark.  Hon hade råkat ut för en svår olycka och Fredrik Belfrage i Go´morron   gjorde ett inslag om "vägen tillbaka". Hon fick vid två tillfällen läsa dikten i TV och den blev mycket populär. Hon fångar i dikten något djupt allmänsmänkligt, tycker jag. Dikten stärker oss och gör oss mer hoppfulla, även   när livet upplevs som allra svårast. ATT VARA STARK  Att vara stark är inte att aldrig falla att alltid veta att alltid kunna Att vara stark är inte att alltid orka skratta att hoppa högst eller vilja mest Att vara stark är inte att lyfta tyngst att komma längst eller att alltid lyckas Att vara stark är att se livet som det är Att acceptera dess kraft och ta del av den Att falla till botten slå sig hårt och alltid komma igen Att vara stark är att våga hoppas när ens tro är som svagast Att vara stark är att se ett ljus i mörkret och alltid kämpa för att nå

Det händer något

Jag tycker den här dikten är mycket vacker och trösterik. Den handlar om drömmen att uppgå i naturen, ja i hela världsalltet, när man lämnar detta livet. Längtan efter evigt liv uttrycks också i dikten. När en människa dör lever hon vidare i trädens sus och gräsets viskningar. Det händer något Det händer något med naturen när en människa dör Träden som sett oss födas stillnar och förtätas i sin grönska De minns oss i sina årsringar Gräset som böjt sig under våra fötter reser sig segervisst i sin tystnad När en människa dör flyttar hon in i träden och gräset. Därför susar det alltid av liv när vinden går genom träden och får gräset att viska. Peter Curman

Två berättelser

I boken  The More Beautiful World Our Hearts Know Is Possible menar Charles Eistenstein att det idag existerar två diametralt olika berättelser om världen, två parallella och icke kompatibla världsbilder som håller på att avlösa varandra. Som Ursala K Le Guin skriver: Det var en gammal berättelse som inte längre var sann… Du vet att sanningen kan träda ut ur berättelser. Vad som var sant blir meningslöst, även en lögn, eftersom sanningen har gått till en annan berättelse. Källans vatten stiger upp på en annan plats.    Den ena, berättelsen om separation,  Story of Separation , är på väg att dö medan den andra, berättelsen om samhörighet,  Story of Interbeing , är på väg att födas, skriver  Eistenstein. Det rör sig om en transformation, en värderingsförskjutning, ett slags paradigmskifte och nu befinner vi oss mitt emellan dessa berättelser, i ett slags vakuum.   Denna omvandling har både en intern och en extern aspekt. Den förra handlar om upplevelsen att vara vid liv,  hälsoaspekten ,