Många kulturer har sina blinda fläckar, sådant som man
inte vill se av olika anledningar, på grund av att det ligger för nära och
hotar den egna självbilden. Svenskarnas förhållande till sin egen urbefolkning,
samerna, utgör en sådan fläck. I denna relation finner man tydliga koloniala
maktstrukturer, där den svenska kulturen, som är en del av den västerländska,
representerar normalitet och den samiska kulturen "det andra".
Det har resulterat i mängd ohyggliga övergepp på det samiska folket. Dels har det rört sig om en exploatering av deras fysiska rum(naturtillgångar samt kroppar i form av gratis arbetskraft), dels av deras psykiska rum(natur-, människo- och kunskapssyn). Här har det funnits markanta inslag av normskapande mekanismer som eurocentrism och scientism. Dessa centrismer består i sin tur av följande dualismer: europé/icke-europé, kultur/natur, vetenskaplig kunskap/platsbaserad kunskap där vänsterledet varit överordnat högerledet. Makten i form av svenska staten (lagar, kyrkan och skolan) samt vårt industriella komplex har skapat och upprätthåller dessa normskapande strukturer.
Det har resulterat i mängd ohyggliga övergepp på det samiska folket. Dels har det rört sig om en exploatering av deras fysiska rum(naturtillgångar samt kroppar i form av gratis arbetskraft), dels av deras psykiska rum(natur-, människo- och kunskapssyn). Här har det funnits markanta inslag av normskapande mekanismer som eurocentrism och scientism. Dessa centrismer består i sin tur av följande dualismer: europé/icke-europé, kultur/natur, vetenskaplig kunskap/platsbaserad kunskap där vänsterledet varit överordnat högerledet. Makten i form av svenska staten (lagar, kyrkan och skolan) samt vårt industriella komplex har skapat och upprätthåller dessa normskapande strukturer.
Nu har den samiska kampen äntligen vaknat till liv på allvar, inte
minst i kölvattnet av gruvkonflikten Kallak/Gállok utanför
Jokkmokk/Jåhkåmåhkke. Det var i det här sammanhanget som det samiska manifestet
författades.
DET SAMISKA MANIFESTET
Vi lever och verkar för det här:
1. För att vi måste. Därför att det här är det enda
levnadssättet som vi känner till.
2. För att allting börjar och slutar med eanan, moder,
jord. Eanan är grunden till allt. Eanan är både frågan och svaret. Inget
definierar oss bättre än hon. Vår egen överlevnad är beroende av henne. Det är
vårt ansvar att skydda, respektera och ta hand om vår moder, så att vi, och
alla generationer som kommer efter oss, kan leva i enighet med henne.
Återförenade.
3. För att vi har den ärvda rätten till självbestämmande
och frihet i vårt land. Utan denna rätt blir vi lidande. Det är dags för vårt
folk att börja leva istället för att överleva. Vi vill leva, inte döda.
4. För att våra modersmål speglar vår livssyn och är en
oumbärlig del av våra identiteter. Genom att bevara och utveckla våra
modersmål, bevarar och utvecklar vi även oss själva och våra identiteter. Ett
försvagat språk underminerar möjligheten till kommunikation. Idag är de samiska
språken hotade. Därför kräver vi att alla samiska språk ges de resurser och den
respekt som behövs för att de skall kunna bevaras och utvecklas. När ett språk
dör ut är det ett tecken som visar att också natur, växter och djur försvinner.
De hänger ihop. Vi kräver skydd för vår eanan, våra marker, vår kultur och alla
de samiska språken, så att även vi får möjlighet att utvecklas så som alla
andra folkgrupper också borde ges möjligheten att utvecklas.
5. För att vi har tappat förankringen med moder Jord. På
grund av detta känner vi oss maktlösa. När vi återförenas med henne, undviker
vi självdestruktivitet och låter kärleken till livet få oss att agera. Att
kunna bevara och utveckla livet är makt. Vi behöver återförenas med eanan,
jorden. Människor överallt i världen borde tänka igenom sitt förhållande till
naturen. Man kan inte vinna frihet i livet förrän man ges frihet att leva, inte
heller når man friheten i döden förrän man ges frihet att dö.
6. För att icke-existerande folk inte garanteras några
rättigheter och vi inte längre vill bli förbisedda. Vi vill bli respekterade
som urfolk även av Sveriges och Finlands regeringar. Därför kräver vi att
Sverige och Finland ratificerar ILO 169 och implementerar Förenta Nationernas
urfolksdeklaration. Respektera urfolks rätt till existens och självbestämmande.
Exploatörer och deras understödjare ska veta att deras skamfulla handlingar
inte kommer att passera i tysthet.
7. För att vi menar att utan protester blir det ingen
förändring. Vi alla har makt att agera och förändra situationen redan idag. Det
här är ett upprop för samling, mobilisering, handling, revolution och
avkolonisering. Det är dags för frigörelse.
8. För att vår förbindelse till våra marker ska föras
vidare till våra barn. I ljuset av eanan, vår jords historia, är detta den
grundläggande följeordningen. Vi agerar för frihet, rättvisa och en bättre
framtid. Dessa är mänskliga rättigheter.
9. Låt våra röster följas av vågor av ekon. Låt mod föda
nytt mod.
6/2 2015, Jåhkåmåhkke, Sábme
Anders Sunna
Jenni Laiti
Niillas Holmberg
Max Mackhé
Maxida Märak
Mimie Märak
Kommentarer