fredag 14 maj 2010

Att se det stora i det lilla

Konsten att vara lycklig består i att göra sina glädjeämnen enkla, lyder ett gammalt kinesiskt tänkespråk. Om jag bara ger mig tid att stanna till och verkligen se det som jag har runt omkring mig i vardagen så öppnar sig ett stort äventyr, kanske det allra största. Inte sällan har jag fokus på det som befinner längre bort och på det som komma skall. Då kan mycket värdefullt gå mig förbi. William Blake skaldade så här:

Att se en värld i ett sandkorn
Och en himmel i en vild blomma,
hålla oändligheten i sin handflata
och finna evigheten i en timme.

6 kommentarer:

Jenny sa...

Vackert och värt att hålla i tanken!

Martin sa...

Tackar! Jag måste påminna mig om och om igen. Det är en svår konst att vara närvarande i nuet och se alla små miraklaer runt omkring oss.

Oscar Furbacken sa...

Fint att du lyfter fram dessa tankar Martin!
Jag behöver också ständigt påminnas. Kanske därför jag envisas med att göra konst av små till synes betydelselösa lavar och mossor.

Kolla gärna min hemsida om du är intresserad: www.oscarfurbacken.se

Martin sa...

Tack så mycket Lars! Vilka fantastiska konstverk du gör! Om du vill så kan jag höra om Kulturföreningen Tornet, där jag är styrelseledamot styrelsen, har möjlighet att anlita dig.
http://nolhaga.se/

Ann sa...

Ja nog gäller det att se vad som finns runtomkring oss, det är så otroligt mycket vi missar till och med när vi tittar.

Martin sa...

Tack för kommentar! Ibland ser vi inte trots att vi ser. Det handlar nog att vara närvarande i det vi gör. Att använda fler sinnen än synen kan nog också förstärka upplevelsen.