Under 1600-talet ägde den så kallade vetenskapliga revolutionen rum i Europa där både upplysningen och moderniteten har sina rötter. En centralgestalt under denna tid var filosofen René Descartes (1595-1650), som delade in världen i två substanser: en tänkande(andlig) substans, res cogitas, och en utsträckt(materiell) substans, res existensa. Gud och människan har själ och förnuft, vilket tillhör res cogitans, allt övrigt, människans kropp och naturen, tillhör res exstensa. Djur såg han till exempel som automater. Denna världsbild är dualistisk till skillnad från en monistisk världsbild utgående från en substans eller pluralistisk världsbild utgående från en mångfald av substanser. Den ekofeministiska filosofen Val Plumwod (1939-2008) ger i boken Feminism and the Mastery of Nature exempel på flera maktordningar (där vänsterledet är överordnat högerledet) som härstammar från det här dualistiska tänkandet. Dessa har fått stort inflytande på hur vi västerlänningar uppfattar världen och skapat många av de problem som världen står inför idag. Förnuft/natur-dualismen ser Plumwood som den mest centrala ur vilka de andra dualismerna nedan emanerar:
Förnuft/natur
Kultur/natur
Manligt/kvinnligt
Själ/kropp(natur)
Herre/slav
Ande/materia(fysikaliskt)
Rationalitet/irrationalitet (natur)
Förnuft/känsla (natur)
Själ, ande/natur
Frihet/nödvändighet (natur)
Universell/partikulär
Människa/natur (icke mänsklig)
Civiliserad/primitiv (natur)
Produktiv/reproduktiv (natur)
Offentlig/privat
Subjekt/objekt
Jag/andra
Kommentarer